Κόμικς

Κωδικός Μαθήματος:

N1-6050

Semester:

ΣΤ’ Εξάμηνο (Κατεύθυνση Γραφιστικής)

Κατηγορία:

Επιλογής Υποχρεωτικό (2 από 6) ( ΜΕ )

Ώρες:

4

Μονάδες ECTS:

6

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/GRAF137/

Καθηγητές Μαθήματος

Δρ. ΝΑΥΡΟΖΙΔΟΥ ΕΛΕΝΑ

Μετά το τέλος του μαθήματος οι σπουδαστές θα είναι σε θέση :
• Να μπορούν να δημιουργούν ενδιαφέροντες ήρωες (πρόσωπα, ζώα, αντικείμενα).
• Να μπορούν να εντάσσουν τους ήρωές τους ευφυώς στον χώρο και στον χρόνο τους.
• Να μπορούν να αφηγούνται μικρές πρωτότυπες ιστορίες.
• Να γνωρίζουν και να αντλούν γνώσεις από την τέχνη του κόμικς.
• Να χρησιμοποιούν τους Η/Υ για την επεξεργασία του υλικού τους.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρητικό Μέρος Μαθήματος
Ιστορική αναδρομή στην τέχνη των εικονογραφημένων ιστοριών, από την αρχαιότητα έως σήμερα.
Προκειμένου ο σπουδαστής να κατανοήσει την δημιουργία ενός ήρωα, επιλέγεται ως παράδειγμα ίσως η μεγαλύτερη εικαστική ηρωίδα της δυτικής τέχνης, η Κλεοπάτρα, στην οποία θα στηριχθεί το πρώτο θεωρητικό μέρος των ασκήσεων. Οι αναφορές θα είναι σε εικόνες και κείμενα για την κατανόηση της ιστορικής και αισθητικής υπόστασης αυτής της διαχρονικής ηρωίδας.
Στο δεύτερο θεωρητικό μέρος επιλέγεται ως παράδειγμα ο αρχαίος θεός και ήρωας της βίλας των μυστηρίων της Πομπηίας, Διόνυσος. Αναλύεται το εικονογραφικό πρόγραμμα της τοιχογραφίας (σύμφωνα με τα κείμενα του ιστορικού της τέχνης Κ. Κερενυι) και κατόπιν συνθετικά σχεδιαστικά χρωματικά, εικονογραφικά για να συγκριθεί με άλλες απεικονίσεις του, όπως στον κρατήρα της Αλταμούρα (Φεραρα), στον κύλικα του Μάκρωνος (Βερολίνο), στον Αττικό στάμνο της Νάπολης κ.λ.π., για να φθάσουμε στην εικονογράφηση του Διόνυσου στο κόμικς του Γιάννη Καλαιτζή «το μαύρο είδωλο της Αφροδίτης».

Εργαστηριακό Μέρος Μαθήματος
Η ανάπτυξη του εργαστηριακού μέρους του μαθήματος ακολουθεί μία αυξάνουσα σε απαιτήσεις πορεία. Προβλέπεται μία σειρά από γρήγορες ασκήσεις που θα εξασκήσουν τον σπουδαστή στην εναλλαγή των ηρώων, των διαφορετικών σύντομων αφηγήσεων και εικονογραφήσεων.
Την τοποθέτηση του ήρωα στον χώρο και τον χρόνο του. Την χρήση του κειμένου.
Οι τεχνικές των ασκήσεων θα είναι γρήγορα σκίτσα με μολύβια και μαρκαδόρους για τα “story boards” και μικτές τεχνικές με χρώματα, κολάζ και επεξεργασία στον υπολογιστή για την τελική απόδοση των κόμικς.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
• Διόνυσος, Κ. Κερένυι, εκδ. Εστία 2014
• Τα μπούστα της Κλεοπάτρας πάνω σε νομίσματα του 51 –30 π.Χ., χιουμοριστική ξυλογραφία του Jasper Issac του 1654.
• Τα έργα του 16ου αιώνα των Domenico Beccafumi, Jacopino del Conte, Giampetrino, Michele di Rodolfo del Ghirlandaio.
• Οι εικονογραφήσεις του “Maitre de Lucon” του 15ου αιώνα.
• Τα έργα ζωγραφικής του 17ου αιώνα των ζωγράφων, Nicolas Prevost, Allesandro Turchi, Pietro Berrettini, Jan de Bray, Denys Calvaert, Guido Cagnacci, Artemisia Gentileschi, Jacques Blanchard, Guido Reni, Guido Cagnacci, Luca Ferrari, Claude Vignon, Jan Steen, Jacob Jordaens.
• Τα έργα ζωγραφικής του 18ου αιώνα των ζωγράφων : Antoine Rivalz, Charles Joseph Natoire, Giambattista Tiepolo, Anton Raphael Mengs, Francesco Trevisani.
• Τα έργα ζωγραφικής του 19ου αιώνα των ζωγράφων: Eugene Delacroix, Alexandre Cabanel, Custave Moreau.
• Τα αντικείμενα τέχνης του 19ου αιώνα όπως η βεντάλια του Jean Louis Viger. Τα γλυπτά του 20ου αιώνα των : Isaac Broome, Emmanuel Fremiet.
• Τα έργα ζωγραφικής του 20ου αιώνα των ζωγράφων: Adolphe Cossard, Jean André Rixens, Sir Lawrence Alma Tadema, Andy Warhol.
• Τις διαφημιστικές αφίσες εμπνευσμένες από την Κλεοπάτρα όπως τα χαρτομάντιλα POUIL?.
• Αφίσες από την ταινία «ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ» του Joseph Mankiewicz.
• Φωτογραφίες και αφίσες από τις παραστάσεις «Αντώνιος και Κλεοπάτρα» του Σαίξπηρ, της “KLEOPATRE CAPTIVE” του Etienne Jodelle, της όπερας «Ιούλιος Καίσαρ» του Georg Friedrich Haendel, της όπερας «ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ» του Jules Massenet.
• Φωτογραφίες της Sarah Bernhardt στο ρόλο της Κλεοπάτρας από τον Napoleon Saroni, της Colette, της Elizabeth Taylor, της Vivien Leigh κ.λπ.
• Τα κόμικς των GOSCINNY – UDERZO «Αστερίξ και Κλεοπάτρα».
• Τα σχέδια του Liberatore για την ταινία «Αστερίξ και Κλεοπάτρα» κ.λπ.